11 oktober 2013

Fadoprofilen (5). Cuca Roseta



Född i Lissabon 1981 har Cuca Roseta, i likhet med många av sina generationskamrater, inte vuxit upp med fadon utan upptäckte musiken först som vuxen efter att först ha sjungit i ett popband. Innan hennes musikaliska karriär tog fart avslutade hon sina akademiska studier och är utbildad psykolog. Med debutskivan Cuca Roseta från 2011 blev hon snart uppmärksammad, och med den nya skivan Raíz från 2013 har hon blivit ett stort namn på också internationellt. 

Cuca Roseta i Belém, Lissabon.
Cuca Roseta säger själv (när jag talade med henne hösten 2012) om varför hon sjunger fado:

”När man sjunger rock eller pop så visar man upp sin röst, men i fado använder man rösten för att visa sina känslor. Om man sjunger en sorgsen fras, går rösten normalt ner, om man sjunger något intensivt eller känslostarkt, så stiger rösten. Så rösten berättar om ens känslor. När en fadosångare börjar sjunga, så börjar han berätta en historia. Och det är inget ytligt, inget som en manager vill ha för att sälja in en artist. Det är det som motiverar mig att sjunga fado framför något annat.

Ett annat skäl är att jag nu när jag är 30 har dikter som jag kan sjunga och som säger vem jag är nu. När jag blir 40 kommer jag att ha andra dikter som berättar om mig då. Vi har alla en väg att gå, och i fadon går livet parallellt med musiken.”

Cuca Roseta är en ovanlig artist i den meningen att hon själv svarar för en stor del av sitt material. Om sitt val av repertoar och sitt skrivande säger hon:

”Jag har en del nya sånger med nya texter av nutida kompositörer och diktare. Och jag har gamla sånger, ibland med gamla texter av till exempel Florbela Espanca, som är min favorit, och Luíz de Camões, som är min favorit bland männen. Jag väljer gärna en dikt av någon av dem och ber en kompositör att skapa en ny fado utifrån dikten. Men jag sjunger också traditionell fado, ibland till mina egna texter. Mest tycker jag om Fado Menor, den äldsta av alla fados.

Jag skrev alltid redan när jag var liten. Men jag skrev först inte poesi utan berättelser, jag skrev hela tiden. Det var när jag började sjunga som jag började skriva poesi. Nu skriver jag mest poesi, och när jag sjunger den har mina ord en uppgift.” (Citaten ur boken Fado – en vägvisare till musiken och musikerna, GML Förlag.)

Det ska sägas att Cuca Roseta inte nöjer sig med att skriva orden hon sjunger. På sin nya cd framstår hon också som en begåvad kompositör och har skrivit både ord och ton till det mesta på skivan.


Hon har varit i Sverige en gång, i samband med ett besök av Portugals president Cavaco Silva sjöng hon för kungahuset. Nästa gång hon kommer hit får man hoppas att även de som är verkligt intresserade av hennes musik får en chans att höra henne.

Här är ett par smakprov på hennes musik. Båda sångerna har hon skrivit själv, text och musik.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar