Fernando Pessoa
(1888–1935) publicerade bara en enda titel under sin levnad och hans berömmelse
har därmed kommit att vila på många verk ur hans kvarlåtenskap. Under
1900-talet, långt efter sin död, har Pessoa växt till att bli en av seklets
största författare. Han skrev både poesi och prosa. Mest känd i Sverige är
kanske det märkliga prosaverket Orons bok,
som först gavs ut 1982.
Fernando Pessoa |
Pessoa använde en rad fiktiva berättare, heteronymer, som
skrev i olika stilar och alla har sina särdrag. Den som talar i Orons bok, bokhandlaren Bernardo Soares,
anses vara en gestalt som står Pessoa själv nära. Andra är helt olika denne
Soares. De vanligaste av det sjuttiotal heteronymer som Pessoa använde är
Alberto Caeiro, Álvaro de Campos och Ricardo Reis. På svenska finns bland annat
Dikter av Alberto Caeiro (Pontes
2001, översättning Lars Axelsson och Margareta Marin). Detta är en samling på
uppemot 200 sidor, försedd med ett förord av Ricardo Reis och en intervju med
Caeiro själv.
Caeiro är fåraherde, bondediktare, och lever på landet i ett
nära förhållande till naturen. Likt tjuren Ferdinand luktar han på blommorna,
följer årstidernas växlingar och dagens lopp, upplever färgerna, njuter av
dofterna, ser synerna utan att reflektera intellektuellt över det. Han
accepterar allt som det är, är förnöjsam och harmonisk. Det finns en
försonlighet och en självklarhet i denna attityd som jag ibland kan tycka är
avundsvärd. Som i denna dikt:
Om jag skulle vara död
när våren kommer
kommer blommorna att blomma som
vanligt,
och träden kommer inte att vara
mindre gröna än förra våren.
Verkligheten har inget behov av
mig.
Jag känner en enorm glädje
vid tanken på att min död inte
har någon som helst betydelse.
Om jag visste att jag skulle dö i
morgon
och att våren skulle komma i
övermorgon
skulle jag dö nöjd för att den
skulle komma i övermorgon.
Om det är dags för den då, varför
skulle den komma när det inte är dags?
Jag vill att allt ska vara
verkligt och att allt ska vara riktigt;
och jag tycker om när det är så
även om jag inte skulle tycka om det.
Så om jag skulle dö nu skulle jag
dö nöjd
därför att allt är verkligt och
allt är riktigt.
Ni får gärna läsa böner på latin
över min kista om ni vill.
Om ni vill får ni dansa och
sjunga kring den.
Jag har inga speciella önskemål
för den dag då jag inte längre kan ha några speciella önskemål.
Det som sker när det sker är att
det blir som det blir.
I mindre doser kan Caeiros accepterande och självfallna
inställning vara tilltalande. Läser man längre sjok av dikterna kan det bli lite
enahanda. Vad som kan förefalla som en sympatisk och vänlig livsinställning
rymmer också ett visst mått av egoism. Lika öppen som Caeiro är för att
uppskatta och ta del av den fysiska världen utanför sin person, lika likgiltig
är han för sociala och politiska ambitioner att förbättra människors villkor.
Han är bondediktaren som vänder ryggen åt politiken och världens problem och
trivs med det.
Han har lärt mig allt.
Han har lärt mig att se på
tingen.
Han pekar på allt som finns i
blommorna.
Han visar mig hur intressanta
stenarna är
när man håller dem i handen
och tittar noga på dem.
Han talar mycket illa om Gud.
Han säger att han är en dum och
sjuk gammal gubbe
som alltid spottar på marken
och är grov i mun.
Jungfru Maria tillbringar
eftermiddagarna i evigheten med att sticka strumpor,
och den helige ande kliar sig med
näbben
och sitter uppflugen på stolarna
och lortar ner dem.
Allting i himlen är lika dumt som
den katolska kyrkan.
Han säger att Gud inte begriper
någonting
av det som han har skapat –
”Om han nu har skapat det, vilket
jag tvivlar på.
Han säger till exempel att
varelserna sjunger hans lov,
men varelserna sjunger ingenting.
Om de sjöng skulle de vara
sångare.
Varelserna finns rätt och slätt,
och därför kallas de varelser.”
Och sedan, när han har blivit
trött av att tala illa om Gud
somnar Jesusbarnet i mina armar
och jag bär in honom i huset.
Hur mycket av Alberto Caeiro är Fernando Pessoa? Det vet
ingen, men jag skulle tro: inte särskilt mycket. I alla fall har Caeiro inte
mycket gemensamt med den röst som talar i Orons
bok. Om nu Bernardo Soares står författaren närmare, vilket vi ju inte
heller vet med säkerhet.
Fernando Pessoa med alla sina heteronymer är förstås en
mycket svårtolkad författare för den som gör anspråk på att ”förstå” honom.
Samtidigt är hans dikter och prosastycken ofta lätta att ta till sig, inte
minst det som finns i Orons bok.
Alberto Caeiro står för en naivt livsnjutande attityd, en lite
flegmatisk och föga intellektuell hållning som inte problematiserar några
iakttagelser eller bygger teorier. I måttliga mängder är detta en poesi som får
en att längta till landsbygdens och herdetillvarons lugna rytm.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar