24 oktober 2013

Klassiska nedslag (1). William Byrd, Ave verum corpus


Länge har jag fängslats av renässansens vokalmusik, särskilt den som framförs helt a cappella. Detta är en musik som verkar utifrån minimala resurser: inga stråkar, blåsare eller slagverk, inga stora körer, inga solister, knappast någon vokal virtuositet. Bara en liten grupp röster som i spelet mellan stämmorna skapar en mikro-värld där en paus blir till ett schakt, en stegring till en ås, ett möte mellan stämmorna ett drama eller ett förtroligt samtal om allvarliga ting. Särskilt inom kyrkomusiken kan man föreställa sig musikens bågar, vilopunkter och stegringar som en avspegling av lokalens arkitektur.

William Byrd (1543–1623) tillhörde den höjdpunkt inom musiken och litteraturen som inträffade i England decennierna kring 1600. Han var en produktiv tonsättare, verksam inom de flesta av tidens genrer, upplärd av sin store föregångare Thomas Tallis och samtida med kompositörer som John Dowland, Orlando Gibbons, Thomas Morley, Thomas Weekles, John Wilbye och John Bull. Som katolik var Byrd förföljd i det elisabetanska England. Hans motett Ave verum corpus utgavs först 1605, efter drottning Elisabets död.
William Byrd.
Det är ett litet verk, bara kring fyra minuter, enkelt, nästan asketiskt i sin självklara perfektion. Om det vore ett byggnadsverk föreställer jag mig det som ett litet kapell, utan konst eller annan utsmyckning. En plats att återvända till när man behöver stillhet och ro. Eller påminnas om att den största skönhet kan rymmas i det lilla.

Jag har lyssnat till en inspelning med The Tallis Scholars  (Gimell).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar