15 oktober 2013

Fadoprofilen (6). António Menano


I serien med fadoprofiler ger jag för första gången plats åt en sångare inom fadon från universitetsstaden Coimbra, som ligger i mellersta Portugal. Coimbra har Portugals äldsta universitet med anor från år 1290. Coimbras fado skiljer sig i många avseenden från Lissabons. Några viktiga skillnader:
* Coimbras sångare är män.
* Sångstilen är påverkad av klassisk tolkningstradition.
* Musiken är knuten till universitetet i Coimbra, en akademisk tradition.
* Musikerna är amatörer. Ofta fick de efter examen arbete som läkare, jurister eller höga tjänstemän.
* Gitarrspelet är mer ackordbaserat, mindre solistiskt än i Lissabon.
* Coimbras fado uppstod senare än Lissabons och blev en egen distinkt genre omkring år 1890.
* Coimbras fado är knappast påverkad alls av brasiliansk musik, snarare av klassisk musik och folkmusik från olika delar av landet.
* Några av poeterna och musikerna i Coimbra har gjort sig kända som motståndsmän mot diktaturen, särskilt decennierna närmast före revolutionen i Portugal år 1974.
Marknad i gamla stan i Coimbra.

António Menano (1895–1969) hade ett musikaliskt påbrå som spreds över en stor syskonskara. Bröderna Alberto, kompositör, Horácio, poet, Paulo, gitarrist, och Francisco, kompositör och gitarrist, har också gjort insatser för coimbrafadon. Francisco Menano komponerade flera av de sånger som António Menano sjöng.
António Menano kom till universitetet i Coimbra för att studera medicin. Han doktorerade år 1923, undervisade vid universitetet och hade egen läkarpraktik. Var tidigt verksam som musiker och ett par av hans kompositioner ingick i en notutgåva med coimbrafado från år 1915. Tenoren António Menano kunde lika gärna ha haft en framgångsrik karriär inom romanssång och opera. Han uppträdde på konsertscenen tillsammans med den italienske tenoren Tito Schipa och den spanske cellisten Pablo Casals omkring år 1930. Han hade hängivna anhängare, inte minst bland den kvinnliga publiken. Rösten var mjuk, ren och elegant, sångsättet nobelt med en formidabel kontroll över dynamik och linjer – ”kungen av diminuendi”. Hans sånger är mestadels långsamma och känslosamma. Gjorde ett hundratal inspelningar i Lissabon, Madrid, Paris och Berlin i slutet av 20-talet. Utan tvekan en av de bästa sångarna i Coimbras fado.
António Menano
Det hände att António Menano tog upp sånger från Lissabons fado, bland annat sjöng han den välkända Fado Franklin. I inspelad form kan han också höras tillsammans med lissabonartisterna Ercília Costa och Joaquim Campos.
Det första av dessa tre exempel från Youtube är från slutet av 20-talet. Det gäller sannolikt även det andra exemplet. Det tredje är, att döma av både ljudkvalitet och rösten, en nyare inspelning, möjligen från tidigt 50-tal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar