29 oktober 2013

Klassiska nedslag (3). Enrique Granados, Danzas españolas


Den spanske tonsättaren Enrique Granados (1867–1916) är kanske mest känd för en samling pianostycken som heter Goyescas, inspirerade av bilder av konstnären Francisco Goya. Han komponerade även zarzuela, den spanska komiska operan och operetten, kammarmusik och sånger. De tolv pianostycken som ingår i Danzas españolas komponerades mellan 1892 och 1900 och tillhör tonsättarens tidigare verk. Han avled i förtid genom drunkning sedan en tysk torped skjutit färjan mellan Frankrike och England i sank.
Enrique Granados
Danzas españolas får närmast betraktas som nationalromantisk musik i vilken Granados tagit hand om danser från olika delar av Spanien och förvandlat dem till konsertmusik för piano. Visst kan man i dessa stycken ibland tycka sig höra återklangen från kastanjetter och flamencogitarr, men det mest påtagliga är ändå det dämpade, eftersinnande tonläget, som i den vackra Oriental, det andra stycket i samlingen. Musiken kan föra tankarna till pianomusik av Schumann, Chopin eller Liszt, men i albumkommentarerna till utgåvan med tolkningar av pianisten Alicia de Larrocha pekas på likheten med Edvard Griegs många lyriska småstycken. En sådan jämförelse är ganska talande. Det är inte bara det att musiken bygger på en folklig tradition – fastän Grieg nog själv komponerade sina melodier och Granados verkligen använde folkloristiskt melodiskt material – utan också att tonsättarna var nästan samtida och som av en händelse hade samma initialer.

Mest känt av styckena är nog nummer fem, Andaluza, som är anslående och ”låter spanskt”. Annars är det ganska få av de här styckena som jag omedelbart skulle placera i rätt land om jag inte kände till landet. Nummer fyra, Vilanesca, för snarare tankarna till någon gånglåt från Mellansverige. Det faktum att musiken bygger på folkdanser är för mig tydligare än att de är spanska. Ibland kan jag tycka att det folkloristiska i nationalromantisk musik som denna mest är ett förbindande element mellan olika områden, snarare än att det skiljer av dem, åtminstone så länge det handlar om europeisk musik.

Då jag förra året intervjuade några fadomusiker i Lissabon ville jag som tack för att de ställde upp ge dem någon svensk musik av hög klass på skiva. Jag valde Jan Johanssons och Georg Riedels klassiska Jazz på svenska från 1962 och blev inte särskilt förvånad över att flera av musikerna blev gripna av uttolkningen av de svenska låtarna. Med utgångspunkt från fadons saudade hade dessa musiker inga problem med att direkt identifiera, uppfatta bli delaktiga i vemodet i de svenska låtarna.

Jag kan tänka på detta när jag hör Granados spanska danser. Det är en väl varierad provkarta över spanska folkmelodier i fina pianoarrangemang – så enkla att förstå och uppskatta för en utböling att ordet gränsöverskridande faktiskt får en mening.

Jag har lyssnat till Alicia de Larrocha i en inspelning utgiven av Philips.

4 kommentarer:

  1. Vad gäller temat jazz på svenska finns det också en nyare utgåva, från 1998, som är fantastiskt fin. Tänker på Swedish Folk Modern med tromponisten Nils Landgren och pianisten Esbjörn Svensson. Utgiven på tyska (bayerska) skivbolaget ACT. Mest traditionella folkliga låtar i spännande jazzversioner, också en och annan originallåt. Och vemodet är aldrig långt borta.

    Sven-Erik Klinkmann

    SvaraRadera
  2. Skivan Jazz på svenska är outslitlig, men jag tror den är berömd också för att den var först i vad som blivit en tradition. Jan Johansson gjorde ju sedan Musik genom fyra sekler, det kom en fin skiva som hette Adventures in Jazz And Folklore där bland andra Bengt-Arne Wallin och Bengt Hallberg medverkade, Lars Gullin har en folkviseton i många av sina kompositioner, och det finns säkert flera exempel. Så Landgren och Svensson är i gott sällskap!

    SvaraRadera
  3. Gillar också Jan Johanssons vinyl med ryska folkvisor. Gillar egentligen det mesta Jan Johansson gjort ...

    Sven-Erik Klinkmann

    SvaraRadera
  4. Även detta är en klassisk skiva. Jag föredrar ändå Jazz på svenska, delvis för att musikerna visar att piano och bas ibland är allt som behövs.

    SvaraRadera