16 januari 2014

Bästa fado på skiva 2013 (3). Plats 5-4

Ytterligare ett par steg på vägen mot prispallen.

5. Pedro Mountinho: O Amor Não Pode Esperar (Parlophone)
Pedro Moutinho är yngst i en brödratrio där alla är välbekanta sångare i modern fado. Storebror Camané är mest känd sedan länge. Fastän Pedro nämner honom som sin främsta förebild har han utvecklat en sångstil som tydligt skiljer sig från Camanés. Han säger sig inte vara så intresserad av röstens styrka, mera av klangen, och på sina inspelningar sjunger han svagt, intimt, förtroligt. Detta sätt att sjunga fado är inte nytt. Pedro nämner själv den lågmälde Carlos Ramos som en sångare att inspireras av. När Pedro Moutinho sjunger för publik visar han sig ha röstresurser som han inte behöver nyttja i studion.

Han har växt upp med fado i familjen, har en stor förtrogenhet med äldre fado och blandar traditionella melodityper med nyskrivet. Denna skiva heter ”Kärleken kan inte vänta” och är av ungefär samma klass som den närmast föregående, Um Copo de Sol. Att jag tills vidare föredrar den beror nog bara på att jag är mera van vid den. Albumen är egentligen ganska lika varandra.

4. Gisela João (Montepio)
Sångerskan Gisela João, som kommer från landskapet Minho i nordligaste Portugal, utkom med sitt första egna album under 2013. Hon är född 1983. Det är en ovanlig debut. Nya sångerskor kommer fram hela tiden inom fadon, men de flesta har ett klart lyriskt sångsätt, de sjunger vårdat, med ljusa röster.

Gisela João är en mycket mer dramatisk sångerska – ”överdramatisk” är en beskrivning jag har hört. Hon har en stark röst i altläge och musiken bygger på stora dynamiska kontraster. Sångerskan har uppträtt en tid på fadohus i Lissabon och hennes skivdebut visar rutin och självständighet. Materialet på skivan är traditionell fado och standardlåtar. En av de mest övertygande debutskivorna under senare år.

Mer inom kort.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar