De flesta fadokrogar ligger i
Lissabonstadsdelarna Alfama och Bairro Alto. Jag har hört att ställena i Alfama
är musikaliskt överlägsna och mera autentiska, men har för liten erfarenhet av
krogarna i Bairro Alto för att ha en bestämd uppfattning. Utan tvekan går det
att höra bra fado i Bairro Alto också. Adega Machado ligger i ett område som är
fullt av barer, restauranger och även musikställen. Fadohusen A Severa och Café
Luso ligger inom någon minuts promenad.
Krogen öppnades 1937 av
gitarristen och kompositören Armando Machado och hans fru, sångerskan Maria de
Lurdes Machado. För ett par år sedan var det stängt, men nu är det nyrenoverat
och har varit öppet ett tag. Det är en fin restaurang med trevlig inredning och
en internationell publik. Priserna, med varmrätter på drygt 30 euro, är höga
även med fadohusens menyer som mått. Flera fadokrogar hade stängt på juldagen,
men Adega Machado var öppen och ställde upp med sina ordinarie musiker samt
sångerskan Bárbara Santos som tillfälligt inslag.
Bárbara Santos, Marco Rodrigues (skymd), Frederico Gato. |
Adega Machado drivs i dag av
sångaren Marco Rodrigues. Han uppträder givetvis på sin krog. Inte bara som
sångare utan även som mycket skicklig gitarrist (spansk gitarr). Övriga
gitarrister är Pedro Viana, portugisisk gitarr, och Frederico Gato, basgitarr.
När jag intervjuade Marco för
ett år sedan för min bok Fado – en
vägvisare till musiken och musikerna (GML Förlag) slogs jag av hans passion
för sång, hans iver att lära mer. Och han har verkligen blivit en mycket skicklig
sångare, med total kontroll över volym, kontraster och tonträffning. Han har en
bra, stark röst, stort register och sjunger varierat. Det är lite av uppvisning
över hans sång. Om han hade en konsert i Sverige skulle han säkert göra stor
lycka – detta är ett slags sång som passar som scenisk prestation.
Annorlunda är Pedro Moutinho,
en annan av mina favoriter bland dagens manliga sångartister. Han ställer sig rakt
framför publiken men vänder sig in mot musiken och orden. Sjunger koncentrerat,
intensivt, starkare än vad jag hade förväntat utifrån det lågmälda sångsättet
på hans inspelningar. Han hittar omedelbart fram till fadons melankoliska grundkänsla
saudade och stannar där. Fastän han
blundar när han sjunger och inte visar en antydan till publikfrieri, uppstår en
påtaglig samhörighet mellan artist och publik. Det är ett sätt att sjunga fado
som är i samklang med traditionen. Jag säger inte det för att nedvärdera Marco
Rodrigues, som jag gärna hör igen. Men just denna kväll blev huvudnumret Pedro
Moutinho för mig. Och jag hade önskat mer av hans musik.
Pedro Viana, Marco Rodrigues (skymd), Pedro Moutinho, Frederico Gato. |
Tre betydligt mindre kända
sångerskor omgav de två sångarna – Bárbara Santos, Isabel Noronha och Joana
Veiga. Av dessa är Veiga den enda som gjort en egen skiva. Hon är en duktig ung
sångerska med en elegant framtoning. Ännu yngre Bárbara Santos var också mycket
hörvärd. Som flera andra av de nya unga sångerskorna utstrålar hon sångglädje
och intensitet. Det kan bli något riktigt bra av henne om hon sköter sina kort
rätt.
Musiken började vid kvart
över nio och tog slut två timmar senare. Alltsammans avslutades med en
växelsång mellan Marco och de tre sångerskorna. En desgarrada alltså, men prydligare och mera välrepeterad än den
brukar vara när musikerna improviserar mera.
Pedro Viana, Marco Rodrigues (skymd), Joana Veiga, Frederico Gato. |
Tack vare att vi tog det
lugnt med beställningarna klarade vi oss på cirka 100 euro för två personer.
Adega Machado är som sagt en dyr krog. Maten vi beställde går inte till
historien, så vi föredrog att betrakta den som inträdesbiljett till musiken.
Och musiken var av god klass, med Pedro Moutinho som kulmen.
Därmed avslutar jag denna
redovisning av hur fado kan vara i Lissabon kring julen. De fem krogarna är
mycket olika vad gäller stil, priser, inredning, publik, öppettider, musik …
det gemensamma i just dessa fall är att alla fem ställena drivs som småföretag
av musiker. Det finns naturligtvis många andra fadoställen att besöka i
Lissabon, av varierande typ och standard. Inget av dessa fem ställen blev en
besvikelse, och trots att inte lika många musiker är tillgängliga kring julhelgen
som annars bjöds på bra musik. Mina främsta minnen från denna resa blev Aldina
Duarte, Pedro Moutinho, Lina Rodrigues och de trevliga amatörerna på A Tasca do
Jaime. Jag har en känsla av att jag inte hört dessa musiker för sista gången.
Kul! Där har vi varit, min fru och jag (när jag fyllde 60). Programmet var dock inte riktigt lika bra som det du här beskriver, men stället och inredningen var härliga, även om det turistiska störde en aning (och förvisso var vi också fadoturister, så den komplikationen kommer man inte ifrån, egentligen). Det var där, i livemiljön med den underbara tavlan i bakgrunden, jag tydligare än tidigare insåg hur mycket rytm det ingår i fadon. Sven-Erik
SvaraRaderaFrapperande var ju också hur en del av publiken sjöng med i flera av sångerna, minns jag. Sven-Erik
SvaraRaderaDet är bra klass på Adega Machado nu. Jag gick dit mest för att höra Marco och Pedro. Helt klart vänder man sig till en internationell publik. Det där är lite av ett dilemma: man vill ju ha det autentiska, inte något turistanpassat. Samtidigt är man turist själv … Men det var inget särskilt inställsamt i detta program, och musikerna var utmärkta.
SvaraRaderaAtt folk sjunger med är ganska vanligt. Men det ska vara sånger som alla känner igen, typ Uma Casa Portuguesa.
Pedro Moutinho är en underbar fadosångare, med en ganska ljus, nästan lite späd, men ytterst expressiv röst, åtminstone på skiva. Live verkar det som om han skulle ge ett något mer robust intryck. Sven-Erik
SvaraRaderaI studion kan han ju sjunga mycket nära mikrofonen. På fadohuset har han inte ens en mikrofon. Men det låter bra när han sjunger lite starkare också. Pedro sade till mig när jag intervjuade honom att han inte intresserar sig för styrkan utan för klangen. Det kan man höra på hans skivor. Det är två olika medium och han klarar båda nu. Jag hörde honom på Café Luso för tio år sedan – då gick rösten knappast fram alls.
SvaraRaderaEn njutning att höra dig berätta om fado i radio. Jag har tillbringat två kvällar i Lissabons
SvaraRaderafadokvarter för sådär 10 år sen och njöt med hela min varelse. Vill föreslå att du ordnar en liten gruppresa för fadoälskare. Jag följer med. Ulrich
Tack för omdömet! Tanken på en gruppresa är faktiskt inte dum, ska försöka komma ihåg den. Dock inte aktuellt just nu när jag precis har kommit tillbaka från Lissabon./Ulf
SvaraRadera