Under de
flesta besöken på olika fadoställen kring julen hade jag sällskap av Krister
Renard, en fadointresserad och -kunnig svensk som varit många gånger i
Lissabon. Till ställen som Clube de Fado och Senhor Vinho hittar jag själv. Men
A Tasca do Jaime hade jag missat utan Krister, som tog med mig till denna lokal
i stadsdelen Graça, som är högst belägen av alla i det backiga Lissabon.
|
Graça ligger högt, därför fina utsiktspunkter, som Graçakyrkan.
Det är
en liten lokal vid huvudgatan. Spårvagnen åker förbi bara någon meter från
ingången. Längst in i ett hörn sitter gitarristerna. I rummet finns också plats
för åtta bord med rutiga dukar och en bardisk. Man serverar ingen mat men det
går att beställa drycker samt tilltugg som smörgåsar eller smakliga pastéis de bacalhau (friterade
bollar med fisk, potatis, lök med mera).
Det finns mycket som skiljer baren från de mera
välkända fadohusen. Här finns inga ambitioner att vara finkrog, inredningen är
enkel och stämningen familjär. Fado framförs två dagar i veckan mellan klockan
fyra och åtta – man vänder sig alltså inte till människor som kan sitta på
krogen intill småtimmarna, utan till dem som ska upp tidigt morgonen efter. Det
är en utpräglad arbetarmiljö. Även publiken skiljer sig från fadohusens. De
flesta känner redan varandra, grannar och vänner från de närmaste kvarteren. En
och annan turist hittar också hit, men de är i klar minoritet. Då vi besökte
stället var vi själva och ett par östasiatiska flickor de enda turisterna.
Stället drivs av paret Jaime och Laura Nunes. Deras
son Duarte, som spelar spansk gitarr med den äran, gör sällskap med den
skicklige Paulo Silva på portugisisk gitarr, för övrigt den enda medverkande
som får betalt för sin insats. Sångarna kommer in från gatan. Just denna dag
var männen i majoritet, en annan dag kan det vara tvärtom. Var och en sjöng ett
par sånger, och gitarristerna verkade kunna kompa alla tänkbara sånger.
Under knappa fyra timmar uppträdde uppskattningsvis
mellan tolv och femton sångare. En del var riktigt bra, med fina röster, känsla
och kraft. Andra sjöng, som man säger, hellre än bra. Publiken levde sig in i
musiken, som till stor del består av traditionell fado. Då och då spred sig en
hummande melodi genom rummet – publik som kan melodin men inte orden sjöng med.
De som beställer något mer än en öl får plats vid borden. Resten står vid bardisken eller
utanför på trottoaren.
Ibland medverkar mera kända artister på A Tasca do
Jaime, till exempel sångaren Chico Madureira. Denna dag är det sångerskan
Angela Papa som dyker upp – inget av fadons affischnamn men en sångerska med
mera av professionell kompetens. Vacker röst, vårdat och naturligt sångsätt.
|
Den fado som framförs här kallas för fado vadio.
Med det menas en amatörmusik som utförs av musiker som strövar från ställe till
ställe. Särskilt kringströvande tror jag inte de medverkande denna dag var, det
verkade vara folk som bor i grannskapet och tittar in. Däremot lämnade
värdinnan Laura lokalen innan fadon var slut för dagen – på väg till ”filialen”
med samma namn i Alfama, en lokal med fado på kvällen som sköts av äldste sonen
David.
|
Denna dam sjöng glada sånger som liknade revynummer. Ha överseende med bristande skärpa
– bilderna tagna utan blixt. |
I Lissabons gama stadsdelar finns åtskilliga
ställen av detta anspråkslösa slag. Fado av amatörer, några timmar ett par
dagar i veckan. Det finns förstås helt andra möjligheter att höra fado på en professionell
nivå på de dyrare etablissemangen vars publik till stor del är utländska
besökare, särskilt under turistsäsong. Men ett ställe som A Tasca do Jaime är
det en upplevelse att besöka. Dels för den vänskapliga stämningen, dels för att
det är här som fadon verkligen lever som folkmusik. Amatörkulturen är ingen
avknoppning av stjärnornas internationella framgångar, utan en förutsättning
för att en professionell fado har kunnat uppstå och lyckas.
Vi fick en kanna vinho verde, ytterligare
var sitt glas, två ostsmörgåsar och två pastéis de bacalhau per person samt
närmare fyra timmar fado av varierande kvalitet. Det kostade 24 euro för oss
båda.
Fortsättning följer.
Drömmen om den perfekta, folkliga fadon, oanfrätt av konsertmusik, globalisering och turism, lever vidare, tror att varje fado-entusiast i någon mån bär på denna dröm. Börjar tänka på Alfredo Marceneiro och Argentina Santos när jag läser detta. Sven-Erik
SvaraRaderaDet roliga är att denna musik lever kvar så starkt, långtifrån utrotningshotad. Dessutom riktigt bra ibland. Marceneiros närvaro tänkte jag på, eller snarare hans outslitliga melodiers. De sjöngs flera gången denna eftermiddag./ Ulf
SvaraRaderaOch apropå stämning, atmosfär både interiört och exteriört i Lissabon får bilderna du skickat från denna lilla fadokrog mig igen en gång att reflektera över kalkets betydelse! Ett Lissabon utan kakel vore inget Lissabon ... Sven-Erik
SvaraRaderaKaklet inne och ute är verkligen typiskt för Lissabon, det finns till och med ett museum om kaklet (rekommenderas!). Men inte bara Lissabon. Det finns lika gott om kakelfasader i Porto och Coimbra, till exempel. Jag har till och med sett dem i Horta ute på azoriska Faial./ Ulf
SvaraRadera