4 februari 2014

Fadoprofilen (20). Ricardo Ribeiro

Ricardo Ribeiro (1981) kommer från stadsdelen Ajuda och fick tidigt upp öronen för fado. Tolv år gammal uppträdde han offentligt för första gången. Har ett starkt intresse för äldre fado och framhåller särskilt Fernando Maurício som förebild. Vann tävlingen Grande Noite do Fado år 1997 och 1998.
Kraftig, mogen och aningen dov röst. Hans musik präglas av en påtaglig dynamisk variation. Betonade tidigt sin trohet till fadons traditioner, men har visat intresse för annan musik och exempelvis samarbetat med den libanesiske musikern Rabih Abou-Khalil i dennes kompositioner. Arbetar också med andra projekt som förenar olika musikkulturer.
Ricardo Ribeiro. Foto: Gert Rickmann-Wunderlich
Ricardo Ribeiro är en av de musiker jag intervjuade för min bok Fado – en vägvisare till musiken och musikerna (GML Förlag). Här är ett utdrag från intervjun.
– Jag föddes i Lissabon och debuterade för publik som tolvåring på Ajuda-akademin i grannskapet där jag växte upp. Jag kompades av Carlos Gonçalves på portugisisk gitarr och José Inácio på spansk gitarr, och han blev en av mina främsta förebilder. Jag är huvudsakligen påverkad av Fernando Maurício, Manuel Fernandes och Alfredo Marceneiro, som alla är fadosångare i traditionell stil. Femton år gammal började jag sjunga på restaurangen Os Ferreiras i Lissabon – och jag uppträdde tillsammans med mästaren Fernando Maurício och Adelino dos Santos på portugisisk gitarr. Genom denna erfarenhet och genom att studera allt kring fadon, har jag fått en stor insikt i speciellt det äldre, traditionella sättet att framföra fado.

Varför fado?
– Fado för att jag är portugis och för att den musik jag hörde när jag växte upp var fado och flamenco. Området där jag föddes var ett zigenarsamhälle och jag har fortfarande många vänner där. Jag kommer väl ihåg att då mamma tog hand om vårt hushåll brukade hon sjunga fado, och jag fängslades och greps av hennes röst.
Hur skulle du beskriva fado för någon som aldrig har hört musiken?
– Fado är allt som händer. När vi skrattar eller gråter eller kommer ihåg eller glömmer. När vi älskar och hatar. Fado är själens sång.


Det framgår av din Facebooksida att du har andra musikaliska intressen än fado. Kan du lära något av annan musik?
– Ingen konstart kan avskiljas från andra. När jag hör Oum Kalthoum sjunga sången Aman Haiati av den store kompositören Mohammed Abdel Wahab kan jag alltid intensivt känna att vi är en del av samma mediterranska själ. Och när jag hör Brahms magnifika tredje symfoni upptäcker jag samma djupa känsla som då jag lyssnar till eller sjunger fado.
Vad är det speciella eller unika med just Ricardo Ribeiro?
– Det är det svårt att svara på. Jag kan inte riktigt bedöma mig själv. Jag lever för sanning och värdighet med hopp om en bättre värld. Musiken är vägen till gudomlighet och försoning.
Var framträder du helst, i konsertlokaler eller på fadoställen, för stora eller mindre publikgrupper?

– Jag tycker om att sjunga överallt där fenomenet fado kan äga rum. Som jag sade förut är fado allt som händer. Det spelar ingen roll om det är en stor konsertlokal eller ett litet fadohus. Det viktiga är att fadons magi finns på plats.
Finns det musiker i det förflutna som du lärt och inspirerats av?
– Jag är intresserad av allt som är gjort med ärlighet, och det finns många musiker som har påverkat mig, gitarrister som Armandinho, Jaime Santos, Francisco Carvalhinho och Martinho d’Assunção och sångartister som Amália Rodrigues, Maria José da Guia, Fernanda Maria, Beatriz da Conceição, Manuel Fernandes, Alfredo Marceneiro och förstås min läromästare Fernando Maurício. När jag först hörde Fernando Maurício var hans sång så intensiv att jag kände mig som en del av hans berättelse.
Ett par exempel på Ricardo Ribeiros musik finns här:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar