8 februari 2014

Renässansporträtt (15). John Wilbye

John Wilbye

Det finns ett slags natt som skrämmer mig.
Det är då jag är ensam i mitt hus
och heden står omfamnad av dimman
vars fukt tränger ner i mina luftrör
och framkallar skarpa hostattacker
De slår som spikar in i almanackan
och räknar ner: dagarna
rinner förbi dig, åren
passerar, och du bara väntar
bland dina noter
Händelselösheten leder dina tankar
i den enda improduktiva riktningen: mot dig själv,
och värken i benen

Det finns också en natt jag älskar.
Det är sommarens engelska natt, särskilt
brytningen mellan dagens ljus och nattens ljus
då buskarnas gröna djupnar och tar plats
i mina ådror, tillsammans med fårens bräkande
och vindens ljumhet

Jag älskar den natten.
Kullarnas mjuka konturer i svart,
en gräns för synen
som mina sånger alltid sökt återge
och bara människors röster kunnat frammana

Så kom, svarta natt! Låt se
vad du har att ge:
jaget, en liten vit figur, hopklämd i sin skröplighet,
isolerad
i ödemarken
– eller sambandet, samspelet
med buskar, träd och jord
John Wilbye.
John Wilbye (1574–1638) levde på den engelska landsbygden, skrev madrigaler av mycket god kvalitet men i ringa mängd. Allra märkligast är Draw on Dark Night ur hans andra och sista madrigalbok.

Med detta avslutas serien med renässansporträtt. Dikterna publicerades ursprungligen i Förr eller senare (Rabén & Sjögren 1977). Där fanns dessutom dikter om Ariaan Willaert, Giovanni Pierluigi da Palestrina, Giovanni Gabrieli och Samuel Scheidt. Jag tycker de inte riktigt håller måttet längre och har därför inte tagit med dem i det här sammanhanget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar