25 februari 2014

Världens mest kända dikt?

I alla fall en av de mest kända. Och den har haft tid på sig för att spridas. Sapfo levde kring 600 f.Kr. Dikten här i Hjalmar Gullbergs tolkning.
 
Sapfo – såg hon ut så här?
Så kan ingen likna en gud i lycka
som den avundsvärde du låter sitta
hos dig för att njuta din stämmas alltid
        älskliga tonfall     

och ditt skratt som klingar så ljuvt ­– och får mitt
hjärta dock att klappa så tungt i bröstet;
blott jag flyktigt möter dig får jag intet
        ord över läppen,

själva tungan ligger i band, och plötsligt
ilar genom köttet den fina lågan,
jag förlorar synen, i örats gångar
        börjar det ringa,

hela kroppen dryper av svett, jag skälver
in i märg och ben och min hy får gräsets
bleka färg på marken, jag liknar mest
        en döende …


Tydligen var dikten berömd redan under antiken. Annars är det svårt att förklara varför romaren Catullus (84–54 f.Kr.) skrev detta (här i Gerhard Bentz tolkning):
Catullus? 
Så kan ingen likna en gud i lycka,
nej, så överglänsa en gud i lycka,
som den man som alltid hos dig får sitta,
        höra och se dig

med ditt skratt, som klingar så ljuvt och likväl
mig, den arme, sinnenas bruk berövar.
Blott jag ser dig, Lesbia, får jag ej ett
        ord över läppen,

tungan ligger domnad, en eld, som bränner,
strömmar plötsligt ned genom alla lemmar,
mina öron ringer och mörker slutes
        kring mina ögon.

Lättinglivet skadar dig blott, Catullus,
lättinglivet gör dig för yr och svärmisk,
lättinglivet redan har störtat stolta
        furstar och städer.


Båda dikterna finns med i Lyrik ur världslitteraturen, en litteraturhistorisk antologi av Harald Elovsson, Gleerups 1965.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar