Felix Mendelssohn (1809–47)
är en av 1800-talets stora tonsättare. Han var dessutom en av de mest brådmogna
och komponerade med stort självförtroende och imponerande kunskap mycket musik
redan som barn och tonåring. Åtminstone två av hans verk från tonåren –
oktetten för stråkar och uvertyren till En
midsommarnattsdröm, musik av en 16- respektive 17-årig Mendelssohn –
tillhör hans allra bästa. Därutöver finns mycket i Mendelssohns
ungdomsproduktion som är hörvärd och talangfull musik.
Nu har en tonsättares ålder
ingen betydelse för den musikaliska upplevelsen. Hör vi musik av en 14-årig
Mendelssohn och vet om åldern, så kan vi tycka att det är ovanligt bra (eller
dåligt) för en 14-åring. Men musiken i sig blir inte annorlunda än om den hade
varit ett verk av en 35- eller 62-åring. Konserten för piano, violin och
stråkar i d-moll, för en bredare publik ett ganska okänt verk, är ändå ett
trevligt och fantasifullt stycke, även om man inte vet att det komponerades och
först framfördes 1823.
Vad behövs för att en så ung
tonsättare ska lyckas? En kunskap om klanger, rytm, harmonik, former och
musikaliska regler. En kreativ fantasi. Kunskaper om vad tidigare tonsättare
har bidragit med och kan inspirera genom. Samt något personligt i uttrycket, i
detta fall något av det man känner igen som typiskt mendelssohnskt. Han
komponerade under tidiga tonår också tolv så kallade stråksymfonier, som också
är trevlig och entusiastisk musik där förebilder i det förflutna är tydligt skönjbara
– barockens stora mästare, särskilt Bach, Haydn samt tonsättare inom den så
kallade känslosamma stilen inom rokokon, exempelvis Carl Philipp Emanuel Bach.
Men i de senare av stråksymfonierna finns det på sina ställen också något nytt
som är Mendelssohns eget. Och det finns i än högre grad i denna tidiga konsert.
Men exakt vad det är är svårt att beskriva. Jag tror att det har att göra med
hans lyriska melodiska ingivelser, lekfullheten och lättheten, den luftiga
klangbilden.
Felix Mendelssohn. |
Fastän konserten går i moll
är det lättsam musik där instrumenten liksom tävlar med varandra i ett
växelspel. Mendelssohn var en bra pianist men jag tycker ändå att violinstämman
är den mera glansfulla, och den senare, mycket berömda violinkonserten i e-moll
känns som en logisk följd av denna tidiga musik. Hela konserten tar drygt en
halvtimme och är uppbyggd på konventionellt sätt i tre satser. Förstasatsen är
innehållsrik och varierad, mellansatsen mera dämpat återhållen och finalen
ettrig och uppsluppen. På den inspelning jag har hört medverkar enbart stråkar
i orkestern, men Mendelssohn skrev också blåsarstämmor och tänkte sig
uppenbarligen konserten för hel symfoniorkester. Visst finns märkligare musik
av Mendelssohn än denna konsert. Här är han på väg att befria sig från de förebilder
en konservativt inriktad musikutbildning hade försett honom med, på väg att
upptäcka sina egna resurser. En bra bit på väg.
Jag har lyssnat till en
inspelning med pianisten Andreas Steier, violinisten Rainer Kussmaul samt
Concerto Köln (Warner Classics & Jazz).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar