12 mars 2016

Höjdpunkter inom fadon (1). Amália Rodrigues, Os Meus Olhos São Dois Círios (1952)

Under rubriken Höjdpunkter inom fadon ska jag ta upp ett antal exempel från den inspelade fadomusikens historia som det finns anledning att leta efter och lyssna närmare till. I de flesta fall är det ingen svårghet att hitta dem; de är klassiker som ständigt återutges i samlingsskivor eller antologier. De finns också på Spotify och/eller Youtube. Andra titlar kan vara lite besvärligare att finna. Jag vill också uppmärksamma förbisedd fado som förtjänar att leva vidare.

Vad är mera lämpligt att inleda med än den äldsta av alla den traditionella fadons melodier, Fado Menor? Den har förstås kombinerats med många olika texter. När Amália Rodrigues spelade in den 1952 använde hon en text av den betydande, produktive fadopoeten João Linhares Barbosa, som länge gav ut tidskriften Guitarra de PortugalOs Meus Olhos São Dois Círios. Inspelningen är ett mästerstycke i litet format, där Amália Rodrigues med sina ornament och sin närgånget intensiva texttolkning lyfter den enkla melodin till sällan uppnådda höjder. Fado Menor är, som namnet säger, mollstämd. Melodin från 1800-talet saknar känd upphovsman. Alla som sjunger den har frihet att välja tempo, och vanligen framförs den något långsammare än i Amália Rodrigues version. Hon kompas av Raul Nery, portugisisk gitarr, och Santos Moreira, spansk gitarr.



Os meus olhos são dois círios
dando luz triste ao meu rosto
marcado pelos martírios
da saudade e do desgosto.

Quando oiço bater trindades
e a tarde já vai no fim
eu peços às tuas saudades
um padre nosso por mim

Mas não sabes fazer preces
não tens saudade nem pranto
por que é que tu me aborreces
por que é que eu te quero tanto

És para meu desespero
como as nuvens que andam altas
todos os dias te espero
todos os dias me faltas

Texten finns att läsa på flera ställen på Internet. I de källor jag har tittat på återges den utan skiljetecken, varför jag gör på samma sätt. I en amatörmässig, ungefärlig och orimmad svensk översättning kan det bli så här:

Mina ögon är två vaxljus
som kastar ett sorgset ljus på mitt ansikte,
präglat av martyrskap
och längtan och hjärtesorg.

När jag hör treenighetsklockan ringa
och eftermiddagen närmar sig slutet
ber jag i saknad efter dig
ett Fader vår för mig.

Men du vet inte hur man ber
och har varken vemod eller tårar.
Varför förlamar du mig?
Varför vill jag ha dig så mycket?

Du är för min förtvivlan
som molnen högt däruppe.
Varje dag väntar jag på dig.
Varje dag undflyr du mig.

Inspelningen finns i flera Youtubefiler. Till exempel den här:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar