Under rubriken Höjdpunkter inom fadon ska jag ta upp
ett antal exempel från den inspelade fadomusikens historia som det finns
anledning att leta efter och lyssna närmare till. I de flesta fall är det ingen
svårghet att hitta dem; de är klassiker som ständigt återutges i samlingsskivor
eller antologier. De finns också på Spotify och/eller Youtube. Andra titlar kan
vara lite besvärligare att finna. Jag vill också uppmärksamma förbisedd fado
som förtjänar att leva vidare.
Vad är mera lämpligt
att inleda med än den äldsta av alla den traditionella fadons melodier, Fado Menor?
Den har förstås kombinerats med många olika texter. När Amália Rodrigues
spelade in den 1952 använde hon en text av den betydande, produktive fadopoeten
João Linhares Barbosa, som länge gav ut tidskriften Guitarra de Portugal – Os
Meus Olhos São Dois Círios. Inspelningen är ett mästerstycke i litet
format, där Amália Rodrigues med sina ornament och sin närgånget intensiva
texttolkning lyfter den enkla melodin till sällan uppnådda höjder. Fado Menor är, som namnet säger,
mollstämd. Melodin från 1800-talet saknar känd upphovsman. Alla som sjunger den
har frihet att välja tempo, och vanligen framförs den något långsammare än i
Amália Rodrigues version. Hon kompas av Raul Nery, portugisisk gitarr, och
Santos Moreira, spansk gitarr.
Os meus olhos são
dois círios
dando luz triste ao meu
rosto
marcado pelos
martírios
da saudade e do
desgosto.
Quando oiço bater
trindades
e a tarde já vai no
fim
eu peços às tuas
saudades
um padre nosso por
mim
Mas não sabes fazer
preces
não tens saudade nem
pranto
por que é que tu me
aborreces
por que é que eu te
quero tanto
És para meu desespero
como as nuvens que
andam altas
todos os dias te
espero
todos os dias me
faltas
Texten finns att läsa
på flera ställen på Internet. I de källor jag har tittat på återges den utan
skiljetecken, varför jag gör på samma sätt. I en amatörmässig, ungefärlig och
orimmad svensk översättning kan det bli så här:
Mina ögon är två
vaxljus
som kastar ett
sorgset ljus på mitt ansikte,
präglat av martyrskap
och längtan och
hjärtesorg.
När jag hör treenighetsklockan
ringa
och eftermiddagen
närmar sig slutet
ber jag i saknad
efter dig
ett Fader vår för
mig.
Men du vet inte hur
man ber
och har varken vemod
eller tårar.
Varför förlamar du
mig?
Varför vill jag ha
dig så mycket?
Du är för min förtvivlan
som molnen högt däruppe.
Varje dag väntar jag på dig.
Varje dag undflyr du mig.
Inspelningen finns i flera Youtubefiler.
Till exempel den här:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar