Armandinho. Memórias do Fado (Tradisom)
*****
Tja, ny och ny … det
handlar denna gång om två nya cd, men med gammal, riktigt gammal, fado.
Skivbolaget Tradisom, som bemödar sig om att sprida äldre fado på skiva och
genom mp3-filer, har sammanställt två nya album som ger ett påkostat, flott
intryck och säljs till fullpris. Här kan man ana en fortsättning med mera
väsentlig äldre fado. Armandinho-skivan rymmer inspelningar som förut varit
utgivna av samma bolag, och att de utgångna inspelningarna med Armandinho nu
åter är tillgängliga är förstås bara bra.
Armandinho var även
kompositör till många gitarrstycken, och han har komponerat det mesta på denna
skiva. Han var en oerhört driven gitarrist och nådde stor berömmelse under sin
livstid. Bland annat gjorde han många framträdaden utomlands. Hans samarbete
med den skicklige Georgino da Sousa
på spansk gitarr har egentligen inte överträffats i lyhördhet och samförstånd.
Sousa medverkar på 18 av skivans 23 inspelningar.
Armandinho kom från
Alfama i Lissabon. Han spelade gärna variationsstycken och instrumentala versioner
av sånger, folkmelodier och så kallade marchas, populära stycken förknippade
med Lissabons folkfester. Han spelade ledigt och flytande i snabbt tempo, med
många utsmyckande ornamenteringar, och med en lätt, spröd klangbild. Men även
mera eftersinnande, vemodiga melodislingor passade honom bra. Han gjorde inte
särskilt många skivinspelningar, och det som finns med här är några av de
viktigaste, en omistlig del av fadomusikens historia. De flesta inspelningarna
är gjorda 1928 och 1929, men några uppges vara från 1944 och 1946. På skivan
hör vi honom enbart som solist, men Armandinho var också en skicklig ackompanjatör
till sångartister som Ercília Costa och
Madalena de Melo.
Här finns ett par
frågetecken. Ciganita och Fado do Ciúme är omkastade på skivan.
Det är de också på den äldre utgåvan Fado
de Lisboa 1928–1936 (Tradisom), som även innehåller musik av en rad andra
artister. Enligt uppgift på den skivan är inspelningen av Ciganita gjord 1930, medan den här påstås vara gjord 1944. Det rör
sig definitivt om samma inspelning, Tradisom uppger samma 78:a som referens i
båda fallen. Båda uppgifterna kan inte vara rätt. En struntsak kan tyckas, men
nog borde man vara noga med detaljerna är det gäller en artist av Armandinhos
kaliber. Dock finns det värre exemel på slarv. Se nedan.
Fernando Farinha. Memórias do
Fado (Tradisom) ***
Medan Armandinhos
inspelningar tidigare funnits på cd från samma bolag, är materialet med
Fernando Farinha (1928–88) på denna skiva mera svårtillgängligt. Denne store
fadosångare som ännu har många beundrare gjorde sina mest kända inspelningar på
60- och 70-talen, och de har, med den ståtliga Belos Tempos som mest kända exempel, återutgivits flera gånger och
är vanliga i antologier med äldre fado. Här rör det sig om tidigare
inspelningar. Här finns de fyra spår som Farinha spelade in redan 1940, några
av de mycket få inspelningar med fado som gjordes under krigsåren. Det är
naturligtvis roligt att höra Farinha som ung pojke, men inspelningarna med den
ljusa rösten väger lätt jämförda med resten av materialet, som är från
50-talet.
Farinha kom från
Barreiro, som ligger på andra sidan floden Tejo, som rinner genom Lissabon, men
familjen flyttade snart in till Bica i staden. Hans karakteristiska sångsätt,
hans vokala klang, vitalitet och starka engagemang finns under 50-talet redan
på plats, och han var en lika skicklig sångare då som han blev lite senare.
Skillnaden är snarare att Farinha uppnådde en större stjärnstatus på 60-talet
och därmed kunde välja en repertoar som var mer anpassad till hans person. Där
ingick texter som han själv skrev och musik som han komponerade. På 50-talet
sjöng han mera traditionell fado och sånger av andra upphovsmän. Det finns få
50-talsinspelningar som kan mäta sig med Farinhas enligt min mening. Han var en
lysande uttolkare av fado och den här skivan borde vara en självklarhet för alla
som intresserar sig för äldre fado.
Borde vara alltså.
För här finns problem. Åtta av de bästa spåren kan man också hitta på skivan Voz do
Povo (Estoril), utgiven under sångerskan Maria Albertinas namn 1993 och troligen mycket svår att få ta på i
dag. Det underliga är att Estoril-skivan serverar de här inspelningarna med betydligt
bättre ljudkvalitet än nyutgåvan från Tradisom. Varför? Naturligtvis är gammal
fado inte mera njutbar med bristfällig ljudkvalitet. Varför kan inte Tradisom
nå samma ljuskvalitet som Estoril för 23 år sedan?
Enligt Estoril-skivan
är inspelningarna gjorda 1954 och 1955. På Tradisoms utgåva saknas
tidsuppgifter. De borde inte ha varit helt hopplösa att ta fram. Självfallet är
inspelningstiderna viktiga för den som vill följa Farinhas tidiga utveckling.
I den artikel,
skriven av Vitor Marceneiro Duarte,
som medföljer ingår tre sångtexter som Farinha gjorde senare. De texter som är
verkligt intressanta i sammanhanget, till de sånger som faktiskt finns med,
saknas däremot. Eftersom ljudkvaliteten är långtifrån fullkomlig hade texterna
varit bra att ha till hands för dem som vill veta vad Farinha sjunger om.
På omslaget uppges
att 20 sånger ingår, men bara 18 finns med. Därför stämmer inte heller listan
över inspelningar; den fina Antigamente
är inte nummer 18, som anges, utan nummer 16. Med mera liknande trassel. Den
som vill veta vilka sånger Farinha sjunger och som nämnts inte har tillgång
till texterna eller en korrekt inspelningslista har det inte så enkelt.
Slarv på flera sätt. Som
lyssnare blir man tveksam till om de uppgifter som Tradisom ändå lämnar är
korrekta. Det är naturligtvis inte Fernando Farinhas fel. Han hade förtjänat en
omsorgsfullare hantering än denna, som avsevärt devalverar skivans värde.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar