För en tid sedan skev
jag i bloggen om den aktuella utställningen på Prins Eugens Waldemarsudde, Ljusets magi, som preseneterar
friluftsmåleri från 1800-talets slut och med en dominans av kvinnliga
konstnärer. En målning som den här avbildade, Sommarlandskap med gärdesgård av Josefina Holmlund (1827–1905),
skulle kunna platsa på denna utställning. Men alla målningar på det aktuella
temat kan förstås inte tas med.
Josefina Holmlund
sysslade med landskapsmåleri från mitten av 1800-talet och framåt. Hon
studerade bland annat på Konstakademien för Edvard Bergh. Hon reste som många
andra konstnärer till Düsseldorf under 1860-talet och gjorde senare flera
studieresor i Sverige och Norge. Hon sökte sina motiv i Skandinavien, Holland, Frankrike
och alpländerna. Josefina Holmlund var påverkad av den så kallade Düsseldorfskolans
romantiska landskapsmåleri, ett inflytande som är som mest märkbart i de motiv
hon fann i det norska fjord- och berglandskapet.
Hon kom från
Stockholm och gjorde många landskapsmålningar i huvudstadens omgivningar, inte
minst Stockholms skärgård. Jag tyckte direkt om målningen här för att den påminner
om landskapet på den skärgårdsö, Blidö, där jag tillbringade några somrar som
barn. I dag ser man kanske inte lika många gärdsgårdar, men grusvägarna och det
öppna blandskogslandskapet har inte förändrats mycket sedan målningen gjordes
under slutet av 1850-talet. Denna målning saknar den romantiska ton som präglar
konstnärens motiv från Norge och Alperna. Snarare är det en lugn saklighet som kännetecknar
landskapsbilden – ett motiv som skulle kunna vara hämtat från många platser i Mellansverige.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar