Lissabons flygplats
ligger bara sju kilometer från stadens centrum. För många tillfälliga besökare
som väljer att stanna på ett av de många hotellen i stadsdelen Saldanha är
flygplatsen ännu närmare, bara drygt fyra kilometer. Man kan ta sig till stan
med taxi, flygbuss, stadsbuss eller tunnelbana. Enklast är att välja taxi eller
flygbuss som finns just utanför ingången till ankomsthallen. Innan man beslutar
sig för något av de alternativen bör man titta på klockan; mitt i rusningstid
är köerna in mot centrum kompakta, och restiden kan mer än fördubblas då.
Lissabons tunnelbana
är nyare och mycket mindre än Stockholms. Stadens kommersiella centrum är rätt
välförsett med tunnelbanestationer, men flera tätbefolkade stadsdelar uppe på
stadens kullar har ingen tunnelbana alls, och i de trånga gränderna med många
tvära krökar kan inte heller vanliga bussar ta sig fram. För några år sedan
byggdes en av tunnelbanans linjer ut ända till flygplatsen, Aeroporto. Det är
det billigaste valet för den som snabbt vill in till centrum och påverkas
förstås inte av biltrafiken.
Många av tunnelbanans
stationer, särskilt de nyare, är konstnärligt utsmyckade. Om Lissabons
styrande fått denna idé från Stockholms tunnelbana vill jag låta vara osagt.
Ute vid Aeroporto smyckas tunnelbanestationen av karikatyrer som jag först,
under en snabb passage, trodde föreställde filmskådespelare eftersom ett par
figurer är slående lika Helan och Halvan – men vid närmare påseende visar det
sig att det är portugisiska kulturpersonligheter, främst författare, som är
motiv. Bilderna är gjorda av konstnären António
Antunes, ej att förväxla med författaren António Lobo Antunes.
För de flesta
utländska besökare, inklusive jag själv, är merparten av de avbildade okända.
Men för den som är intresserad av fadomusik finns några välkända namn.
Fadodrottningen Amália Rodrigues
(1920–99) är en dem som välkomnar vid flygplatsens tunnelbana. Se bilden ovan.
Flera diktare vars
alster ofta används som fadotexter finns också med. Här har vi till exempel David Mourão-Ferreira (1927–96), som
länge samarbetade med Amália Rodrigues och svarade för många av hennes texter.
Poeten Alexandre O’Neill (1924–86)
förekommer också i fadosammanhang; det är han som skrivit texten till Alain Oulmans (1928–90) berömda komposition
Gaivota. Sophia de Mello Breyner Andresen (1919–2004) är en annan av fadons
poeter, liksom den modernistiske pionjären Fernando
Pessoa (1888–1935).
Den enda gitarrist
som fått plats på stationens väggar är ”mannen med tusen fingrar”, Carlos Paredes (1925–2004), en musiker
med förankring i Coimbras fadotradition.
Kulturpersonlighet
eller inte, få fotbollsspelare har nått samma legendariska status som Eusébio (1942–2014), eller Eusébio da
Silva Ferreira som han egentligen hette. Eusébios fotbollskarriär utspelades i
Portugal och klubblaget Benfica, men han kom från början från Moçambique.
Många fler bilder än
de här finns att beskåda vid stationen Aeroporto. Det kan vara värt att bromsa
stegen och betrakta väggarna en stund.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar