För den som
inte kan läsa portugisiska men tycker om fadomusik och vill läsa någon bok om
fado ligger det nära till hands att söka efter böcker på engelska. Det lär ha
skrivits över femtusen böcker på engelska enbart om Ingmar Bergman, och då
borde det väl finnas rätt många om fado? Men Bergman vinner klart över fadon;
visst finns det en del titlar, men även med vissa ansträngningar är det svårt
att samla ihop mer än ett dussintal. Den mest värdefulla tycker jag är Rui
Vieira Nerys A History of Portuguese Fado (Imprensa Nacional-Casa da Moeda
2012)
, som är en översättning av hans Para uma História do Fado (Público,
2004)
och utgiven i Portugal. Amerikanen Paul Vernons tunnare men mycket dyrare
A History of the Portuguese Fado
(Ashgate 1998) är intressant genom sin information om fadons tidiga
inspelningshistoria, men den är på andra sätt tämligen bristfällig; men då den
kom ut var den ensam på marknaden och ingen annan fanns att jämföra med. Jag tycker
att Lila Ellen Gray med Fado Resounding (Duke
University Press 2013) har givit ett väsentligt bidrag till den engelskspråkiga
litteraturen om fado.
Egentligen rör det sig om en doktorsavhandling. Det akademiska märks genom
en omfattande notapparat och innehållsrik litteraturförteckning, båda i bokens
slut, samt många referenser i den löpande texten. De finns inte bara vid
direkta citat ur andra skrifter utan också då hon refererar en åsikt eller
teori. Så ska det förstås vara i akademiska arbeten, men för den läsare som
bara vill veta mer om fado är referenserna lite störande, mest i början av
boken. När författaren kommer fram till egna slutsatser och kommer upp i varv
blir de färre och läsningen underlättas.
Lila Ellen Gray bodde i Lissabon 2001–2003 och hörde då en massa fado samt
gjorde många intervjuer med sångartister, gitarrister, upphovsmän, lyssnare och
andra i fadons miljöer. Hon sjöng själv och uppträdde många gånger på baren A
Tasca do Jaime i stadsdelen Graça (ett ställe som jag själv har besökt och
skrev om i bloggen den 1 januari 2014). Rösterna från fadons miljöer redovisas
i boken inte som några enkla, definitiva, tvärsäkra sanningar utan som en
mångfald av uppfattningar, upplevelser och synsätt som delvis är motstridiga
men ändå leder långt. Genom sitt resonerande och nyanserade skrivsätt går Gray
på djupet, och den verkliga styrkan i boken är att hon lyckas beskriva så
mycket av fadokulturens erfarenheter, värderingar och myter.
För nog finns i det myter i fadons värld. Ett kapitel handlar om hur hon
själv lär sig fadons praxis, delvis genom studier för sångaren António Rocha,
och först får hon höra att hon är ganska värdelös som fadista. Den allmänna
uppfattningen bland folk omkring henne är att man inte kan lära sig fado, utan
man är född fadista. Men hon lär sig ändå och får ett mera erkännsamt mottagande
med tiden. Tanken att begåvningen för fado är medfödd är egentligen inte helt
galen om man erinrar sig Amália Rodrigues som helt saknade musikutbildning och
blev en sångerska av för fadon genomgripande betydelse. Hennes utveckling av
fadons sångteknik, texttolkning, dynamik och nyansrikedom hade snarare
beskurits än gynnats av en konventionell musikutbildning på konservatorium.
Ingen annan musikform är så dominerad av en enda artist som just fadon, och
olika aspekter på Amália Rodrigues behandlas i ett mycket intressant kapitel.
Där berättar några av hennes hängivnaste beundrare hur de mött och reagerat på
hennes musik. Gray ger också bilder på hur Amália som sångare och personlighet
påverkar de sångare som uppträder i amatörsammanhang, och skiljaktiga åsikter
om hennes ställning under diktaturen kommer också fram, liksom sångerskans
egen, passiva inställning till politiken. För att Portugal var en diktatur under
den tid som fadon var som mest populär går inte att förneka, men i vilken mån
musiken hade med regimen att göra eller fungerade som ett motstånd eller helt
stod utanför skeendet finns det olika synpunkter på. Frågan om fadons
förhållande till diktaturen är oundviklig, även om fadon naturligtvis inte kan
klandras för diktaturens illgärningar och lever lika gott under demokratiska
förhållanden. För mig behandlar Lila Ellen Gray ämnet med stor kompetens.
Flera andra ämnen behandlas skickligt med samma resonerande, mångskiftande
sätt: fadon som nationell musik, som bärare av det genuint portugisiska trots
att ursprunget delvis förklaras av inflytande från främmande länder, fadons
sammanhang med olika sociala klasser och geografiska miljöer i Lissabon, fadons
speciella tolkningstradition med alla dess ornament, rubaton, accenter och andra
fraseringsdetaljer, sångarnas fysiska framträdanden med kroppshållningar, gester och mimik. Fastän man inte kan använda Fado Resounding som ett
uppslagsverk för fakta finns här också intressanta resonemang om musikens
ursprung. Gray meddelar till exempel att hon mycket oftare hör om musikens
arabiska (eller moriska) ursprung, som ifrågasätts av flera viktiga kännare av
musiken och inte kan beläggas, än om det brasiliansk-afrikanska ursprung som är
desto lättare att belägga med dokumentation. Rui Vieira Nery kommer till tals i
boken med yttrandet att han är för religionsfrihet, folk får tro vad de vill,
samtidigt som han avvisar både det arabiska inflytandet och påverkan från
medeltidens höviska diktning och musik.
Fakta, myt och idealbilder möts alltså i den populära uppfattningen om
fadon. Sedan finns förstås frågan om hur pass ursprunglig och genuin den
moderna konsertfadon med världsartister som Mariza, Carminho, Camané och
Cristina Branco är. Detta berörs förstås också, men det ska understrykas att
Gray framförallt undersökt fadon som socialt och konstnärligt fenomen i amatörmiljön.
Och här är fadon främst en arbetarklassens musik, fjärran från den aristokratiska
fadon och ännu längre från Coimbras akademiska fado (som inte behandlas). Ofta
rör hon sig i kretsen kring O Tasca do Jaime och liknande enkla fadobarer,
ibland även bland amatörer i stadsdelen Marvila.
Gitarristerna Paulo Silva och Duarte Nunes med en av amatörsångarna på A Tasca do Jaime. |
Boken är inte lätt att beskriva. Enklast är att säga vad den inte är: den är
inte en ren faktabok eller handbok, heller inte en demonstration av
författarens egen smak och uppfattningar. Den är respektfullt lyssnade och
ställer författarens egna, djupgående erfarenheter av fadomiljön mot en fond av
andras beskrivningar. ”Affective politics and urban life” är undertiteln. Det
förefaller mig som om Lila Allen Gray har begripit mer av det urbana liv som
fadomusiken är en väsentlig del av än någon annan utländsk författare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar