Telmo Pires. Ser Fado. Traumton Records.
**1/2
Telmo Pires är en ung
sångare som presenterar sig med denna skiva. Han har sällskap av Fernando Silva eller Sandro Costa,
portugisisk gitarr, Cajé Garcia,
spansk gitarr, Frederico Gato, basgitarr, eller Jorge Carreiro, kontrabas.
Kompmusikerna är helt kompetenta. Pires har sin förankring i traditionell fado
och standardrepertoar. Här finns till exempel Marujo Português, som Amália
Rodrigues lanserade för över ett halvsekel sedan, Jorge Fernandos och Custódio
Castelos Ausente, känd främst genom Cristina
Branco, och en version av Alfredo
Marcenenrios Fado Bailado.
I Lissabon sträcker
sig fadoscenen från enkla barer där oavlönade amatörer står för musik av mycket
varierande halt till stora konsertscener där fadons världsstjärnor uppträder
när de inte är på turné mellan utländska scener. Telmo Pires befinner sig
någonstans mittemellan. Han skulle utan vidare platsa på amatörställen och
troligen även på de mer etablerade fadokogar som anlitar professionella musiker
men också enstaka amatörer. Men till toppen är avståndet betydande. Pires har
en fyllig röst och sjunger gärna långa linjer där han trycker till snart sagt
varenda stavelse. Resultatet blir att han ofta låter anspänd och att
melodilinjerna blir en aning monotona, massiva. Om man
gillar hans röstklang är en smakfråga, och för min del finns det åtskilliga andra
som jag föredrar. Telmo Pires har en bra bit kvar, men om han lyssnar till
andra sångare och hämtar intryck från dem, så kanske han kan bli intressant med tiden.
Marco Oliveira. Amor É Água
Que Corre. HM Música. ***
Marco Oliveira är en annan ung sångare som debuterade med skivan Retrato
(HM Música) år 2008. Sedan dess har han medverkat på andra artisters skivor på
spansk gitarr, som han hanterar även på sin egen skiva. Portugisisk gitarr
spelas av Paulo Parreira, kontrabas
av João Penedo; sedan medverkar den
rad andra musiker, främst med stråkinstrument, på enstaka spår.
På sin debutskiva
framträdde Oliveira som en ljus, vek tenor med en fallenhet för drömska, lite
inåtvända stämningar. Sådan är han också på sin nya, där han sjunger några
traditionella fados men själv är upphovsman till text eller musik eller båda
delarna till de flesta sångerna. Mest går de i långsamt tempo. Som mest
meditativ är musiken i ett par melodier av António
dos Santos. Musiken är ofta nedtonad, lyssnande, återhållen. Vissa av
sångena är riktigt vackra, men musiken blir lite enahanda i större doser. Marco
Oliveira är en hyfsad, känslig sångare som rör sig kring vemodiga intryck,
minnen, saknad, ensamhet och längtan. Intressantast är en duett, Disfarce, som Oliveira gör med veteranen
António Rocha, som var verksam redan
på 60-talet. Som helhet tycker jag bättre om den här skivan än Telmo Pires, men
Marco Oliveira tillhör inte de allra bästa manliga sångartisterna i dagens
fado. Men han har ett personligt uttryck, och hans nya album är seriöst och
engagerat.
Pedro Moutinho. O Fado em Nós.
Uguru/Pedro Moutinho. *****
I långsamma nummer på
skivorna Um Copo de Sol (iPlay 2009)
och O Amor Não Pode Esperar (Parlophone
2013) har vi kunnat höra Pedro Moutinho sjunga lågmält och förtroligt, mycket
nära mikrofonen. Detta återhållna sätt att sjunga fungerar inte när han
uppträder inför publik, då behövs en kraftfullare attack, och Pedro Moutinho
behärskar det tveklöst. Att han inte är intresserad av att sjunga starkt utan
av röstens klang, vilket han berättade då jag intervjuade honom på hösten 2012,
hindrar honom inte från att lägga kraft bakom orden om det behövs. Den nya
skivan, som möjligen är hans bästa hittills, kombinerar hans intima och mera
energiska sångsätt. Skivan är inspelad i den lokal på Fadomuseet i Lissabon som
används för konserter, men utan publik. Kompet är detsamma som på de nämnda
albumen: José Manuel Neto,
portugisisk gitarr, Carlos Manuel
Proença, spansk gitarr, och Daniel
Pinto, basgitarr. Ett skickligare och mer följsamt komp är knappast
tänkbart.
Pedro Moutinho tycker
om traditionell fado, som dominerar denna skiva. Flera av melodierna känner de
flesta fadolyssnare igen, men Moutinho gör sina egna, starkt personliga
uttolkningar. Han har en behaglig mjuk röst med en liten strävhet i botten och
kan som sagt höja den till mer styrka. Han sjunger dynamiskt varierade
linjer med korta fraser och markerade pauser. Den tilltalande röstklangen,
Moutinhos uppenbara musikalitet och det förstklassiga kompet till trots
övertygar denna musik mest genom att sångaren sjunker in i och ger sin
uppmärksamhet åt varje ord han för fram. Det är innerlighet, kompetens och smak
i sällsynt förening. O Fado em Nós är
så jämn att jag med glädje lyssnar igenom den från början till slut, gång på
gång, och min enda reservation är att speltiden kunde ha varit mer generös.
Pedro Moutinho är yngre bror till sångarna Camané och Helder Moutinho. Alla tre tillhör de bästa i dag.
Pedro Moutinho är yngre bror till sångarna Camané och Helder Moutinho. Alla tre tillhör de bästa i dag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar